FAQ - Ofte stillede spørgsmål og svar​

Ungdomsrejser

Voksenrejser

50+ sprogrejser

Praktik/frivilligt arbejde

Ungdomsrejser

Hvad er minimumsalderen på jeres ungdomskurser?

Svar: 8 år. Vi tilbyder kurser for unge fra 8–20 år. Det nøjagtige aldersinterval varierer fra destination til destination.

Er det sikkert at sende mit barn af sted?

Svar: Ja! Vi sender vores elever af sted til seriøse skoler, som tager deres ansvar meget alvorligt. Det sikreste er at vælge indlogering på et kollegium, hvor der er 24 timers overvågning. Skolerne har mange års erfaring med at arrangere sprogkurser for unge, og der bliver taget godt hånd om de unge helt fra ankomst til lufthavnen og til de bliver kørt tilbage i lufthavnen ved afrejse. Der er personale på sprogskolen, som de unge altid kan få fat i. Bemærk også, at der er et afsnit vedr. opsyn og regler på hver programinfoside om de enkelte programmer, hvor det angives hvor meget opsyn der er de enkelte steder.

Hvordan foregår selve rejsen til destinationen?

Svar: De unge rejser alene af sted eller sammen med en ven eller veninde, og ved ankomst til destinationen er der afhentning af en repræsentant fra sprogskolen. Inden afrejse modtager I nøje beskrivelse af, hvad jeres barn kan forvente ifm. afhentningen i ankomstlufthavnen. Da der også er forældre, som vælger at følge deres barn til sprogskolen (fx ifm. egen ferie), er det mange steder muligt at vælge transfer-service fra/til. Dog er det selvfølgelig nødvendigt at tilkøbe transfer-service til de unge, hvis man ikke vælger at følge dem.

Skal vi ”mærke” bagagen?

Svar: Det er altid en god idé at sætte et tydeligt mærkat på bagagen, så den dels er let at genkende på bagagebåndet, og dels vil den også være lettere at spore, hvis den skulle komme på afveje.

Skal der tegnes en forsikring?

Svar: Det er bestemt anbefalelsesværdigt at tegne både en afbestillings- og en rejseforsikring, hvis man ikke allerede har det i forvejen. Afbestillingsforsikringen dækker det indbetalte beløb, hvis man på grund af lægeordineret sygdom bliver forhindret i at komme af sted. Rejseforsikringen dækker bl.a. hjemtransport og behandling på privat hospital om nødvendigt. Se mere om de forsikringer vi tilbyder her. OBS: Vær opmærksom på, at nogle ungdomsprogrammer har en begrænset forsikring inkluderet i prisen - dog anbefales det stadig at have en mere omfattende rejseforsikring, så man er helt dækket.

Hvad skal der medbringes på rejsen?

Svar: Mange af skolerne sender en pakkeliste, men som udgangspunkt skal man huske badehåndklæde, skriveredskaber og en blok, samt evt. ordbøger. Hvis der skal medbringes yderligere vil det fremgå af ”Rejsebeviset” eller andre informative dokumenter fra sprogskolen.

Hvornår skal man checke ind?

Svar: Check-in i lufthavnen skal finde sted omkring 2 timer før afrejse til lande i Europa – beregn længere tid til oversøiske lande.

Hvordan forholder vi os i forhold til UM-service?

Svar: Hvis der ønskes Unaccompanied Minor service (ledsagerordning på flyet for mindreårige), bedes Eurostudy underrettet, idet sprogskolerne beregner et ekstra gebyr for dette – de skal nemlig stille en ekstra person til rådighed ved afhentningen i lufthavnen. Se mere om UM-service her.

Kan vi selv bestille fly til vores barn?

Svar: Ja! I kan sagtens selv bestille fly, men I skal være opmærksomme på følgende: 1) Tjek flyselskabets regler for uledsagede rejser for mindreårige, da nogle selskaber fx kræver at man flyver med en voksen hvis man er under 16 år eller lign., 2) Husk at ankomst/afrejse skal ske til/fra en bestemt lufthavn og i et bestemt tidsrum, som angivet i mailen med bookingbekræftelse mm., samt på programinfosiden (her på hjemmesiden) for det givne program.

Bliver eleverne afhentet i lufthavnen?

Svar: Ja (ved mindre I har fravalgt dette ifm. tilmelding). Der vil være en person fra sprogskolen, som står i lufthavnen med et skilt med elevens eller sprogskolens navn på, og vedkommende kører eleverne til indlogeringsstedet. Ved hjemrejse bliver eleverne ligeledes kørt til lufthavnen, og de bliver vist hen til check-in-skranken.

Hvordan finder mit barn personen der afhenter i lufthavnen?

Svar: Først og fremmest står der ofte nøje instrukser herom på den transfer-bekræftelse, som I vil modtage ca. 2 uger før afrejse sammen med rejsebeviset. Det er vigtigt, at jeres barn bliver stående lige uden for exit-døren (efter at have hentet baggagen), hvis de ikke umiddelbart kan få øje på omtalte repræsentant fra sprogskolen. Vedkommende er højst sandsynligt lige rundt om hjørnet. Alle elever vil også modtage et nødtelefonnummer de kan ringe på, hvis de af en eller anden årsag ikke finder repræsentanten fra skolen med det samme.

Hvad sker der, hvis flyet er forsinket?

Svar: Vi oplyser​ i det sidst tilsendte dokument ”Rejsebeviset” et nødtelefonnummer, som kan benyttes i tilfælde af forsinkelser el. lign. undervejs. Er det inden for almindelig kontortid, kan Eurostudy naturligvis også kontaktes.

Hvad sker der, når eleverne ankommer til kollegiet/værtsfamilien?

Svar: De bliver mødt af personalet og bliver vist til deres værelser – senere vil der i mange tilfælde være rundvisning, gives praktiske informationer og/eller evt. afholdes et velkomstmøde.

Kan man bestille speciel mad, som f.eks. vegetarisk, glutenfrit el. lign.?

Svar: På kollegierne består maden som regel af en buffet med et varieret udvalg, men det er vigtigt at oplyse os om, hvis der er specielle ønsker eller restriktioner. Der kan evt. være tale om ekstraomkostninger i den forbindelse.

Hvad stiller man op med lommepenge?

Svar: Vi anbefaler, at man max medbringer mellem 500 og 750 kr. i lommepenge pr. uge, og den bedste måde at have dette beløb med sig på er i form af et hævekort (min. alder er 12 år), hvor det ønskede beløb er indsat som et max beløb.

Kan vores barn få vasket tøj?

Svar: Der er vaskemuligheder på de fleste kollegier og hos værtsfamilier – i de fleste tilfælde mod et mindre gebyr.

Hvordan bliver eleverne fordelt på værelserne?

Svar: Værelserne på de forskellige kollegier er af forskellig størrelse, og vi ønsker altid at vores elever placeres i et værelse med forskellige nationaliteter. Et par venner/veninder har dog mulighed for at anmode om at blive indlogeret sammen (notér venligst dette i kommentarfeltet på tilmeldingen), og så gør skolen hvad de kan for at opfylde dette ønske - dog kan det ikke garanteres.

Hvordan føres der opsyn med eleverne?

Svar: Der bor voksne sammen med de unge på kollegierne, og hos familierne er det værtsparrets ansvar at føre opsyn. Se også afsnittet omkring opsyn på programinfosiden for det givne program, hvor der er nærmere detaljer om reglerne på det valgte program.

Hvordan foregår undervisningen?

Svar: Undervisningen foretages af veluddannede lærere, som har et speciale i at undervise udlændinge i deres modersmål. De målretter deres undervisning til et ungt klientel og sørger for at lektionerne bliver underholdende og interessante. Alle aldersgrupper kan være repræsenteret i timerne, idet det er det sproglige niveau, der ligger til grund for sammensætningen i klasserne.

Forventes det, at eleverne laver lektier?

Svar: Der kan være tale om lidt lektielæsning, men der tages hensyn til, at det også er sommerferie for de unge, så der er ikke tale om flere timers hjemmearbejde. Desuden er der mange andre aktiviteter og ekskursioner på programmet - og også her får de unge jo øvet sproget en masse.

Hvad foregår der ud over undervisningen?

Svar: Fra skolernes side er der arrangeret et nuanceret aktivitets- og ekskursionsprogram, så der nærmest hele tiden foregår noget under opholdet.

Hvad menes der med et "Rejsebevis"?

Svar: Vi sender dig et "Rejsebevis" som noget af det sidste inden din afrejse. Det er et bevis med alle dine samlede oplysninger. Her vil også være vigtige dokumenter vedhæftet, som du behøver på din rejse.

Hvad er Unaccompanied Minor-service?

Svar: Unaccompanied Minor eller UM-service er er en service, som udbydes af både flyselskaber og sprogskoler, hvor man betaler et ekstra gebyr for, at en dedikeret person fra flyselskabet følger den unge fra check-in-skranken og på hele rejsen frem til ankomstlufthavnen, hvor en dedikeret person fra sprogskolen tager direkte imod den unge og derfra videre til skolen. Dette er normalt en service, som primært henvender sig til unge under 12 år (og nogle flyselskaber tilbyder slet ikke denne service til unge, hvis de er over 12 år). UM-service skal bookes både hos flyselskabet i forbindelse med booking af flybilletter OG hos sprogskolen (gennem os). Det er i mange tilfælde op til forældrene, om de ønsker at tilkøbe denne service. Dog er der nogle flyselskaber, som kræver at der bookes UM-service, hvis den unge er under en bestemt alder (fx 12 år). Det er derfor vigtigt, at forældrene undersøger dette nøje i forbindelse med køb af flybillet. Hvis der bookes UM-service hos flyselskabet, SKAL der også bookes UM-service gennem os/sprogskolen, hvorfor det er vigtigt, at forældrene giver os klar besked, om der er booket UM-service eller ej.

Voksenrejser

​Hvad koster en flybillet? / Kan jeg bestille fly gennem jer?

Svar: Flypriser varierer enormt meget, afhængigt af destination, rejsetidspunkt samt tidspunktet for booking af fly. Vi har en rejseafdeling, Rejsespecialisten, som tager sig af flybilletter, og vi giver gerne et tilbud på rejsen, når du er blevet tilmeldt og vi har fået bekræftelse på en plads på sprogskolen. Flytilbuddet er aldrig bindende, så du kan sagtens takke nej og selv booke fly, hvis du ikke er interesseret i det tilsendte tilbud. OBS: Vi samarbejder ikke med lavprisselskaberne!

Kan jeg blive afhentet ved ankomst?

Svar: Der kan tilkøbes transfer-service, dvs. afhentning i lufthavnen ved ankomst og ligeledes tilbage til lufthavnen ved afrejse. Denne service bookes ifm. udfyldning af vores prisberegner/tilmelding.

Hvad koster jeres kurser?

Svar: Du kan udregne prisen for det ønskede program ved at udfylde vores prisberegner her. I prisberegneren findes de mest gængse/populære kurser samt indlogeringsmuligheder, og du kan selv sammensætte forskellige muligheder, antal uger med/uden logi mm. Ønsker du en mulighed som ikke fremgår af prisberegneren, er du meget velkommen til at kontakte os. Du kan også se mere om vores skræddersyede programmer her.

Hvilke typer kurser har I for voksne?

Svar: Der udbydes forskellige typer sprogkurser på alle skolerne, men de fleste skoler kan som minimum tilbyde et standardkursus med 20 lektioner/uge, et intensivt kursus med 28-30 lektioner/uge, business-kurser med erhvervsfokuseret indhold, sprogkurser for undervisere i det givne sprog, eneundervisning (evt. som tilvalg), m.fl. Se på programinfosiden for den ønskede destination, hvilke kurser der udbydes hvert sted.

Kan jeg få en brochure tilsendt?

Svar: Vi sender af miljømæssige hensyn ikke længere brochurer med posten, men man kan så vidt muligt få en brochure med hjem, hvis man kommer til et møde på vores kontor. Vi sørger dog for at alle vigtige informationer om programmerne er samlet på vores hjemmeside.

Hvornår ved jeg, om jeg er blevet optaget på skolen?

Svar: Når vi har modtaget en tilmelding og depositum, sender vi straks tilmeldingen til skolen, og man kan derefter regne med at få en bekræftelse fra os inden for nogle få dage.

Hvornår kan jeg starte på et kursus?

Svar: Der er specifikke startdatoer for begyndere, oftest én gang om måneden, men ellers er der på de fleste skoler mulighed for at starte hver mandag året rundt. Mulige startdatoer for de enkelte programmer fremgår af kalenderen på prisberegneren og er også indikeret på programinfosiden for den valgte destination.

Hvilken klasse bliver jeg placeret i?

Svar: Alle kursister bliver sprogligt testet den første undervisningsdag, og resultatet af denne test ligger til grund for hvilken klasse, der passer til den enkeltes niveau.

Hvad er gennemsnitsalderen for voksenprogrammerne?

Svar: Min. alderen er på de fleste skoler 16, 17 eller 18 år, og gennemsnitsalderen kan variere meget fra klasse til klasse, så der kan ikke på forhånd siges noget præcist om dette. Der er dog plads til mange elever på de fleste skoler, og man kan som regel regne med at der trods en blandet alderssammensætning også vil være andre jævnaldrende.

Hvordan er undervisningen arrangeret?

Svar: Skolerne benytter sig af veluddannede lærere, som alle har et speciale i at undervise udlændinge i deres modersmål. Lærerne gør deres bedste for at gøre undervisningen så levende og interessant som overhovedet muligt.

​Hvor lang er en undervisningslektion?

Svar: Undervisningslektionerne kan variere lidt fra skole til skole – de fleste er af 45 minutters varighed, mens andre er af 50 eller 60 minutters længde.

Hvor mange deltagere er der i klassen?

Svar: Det kan variere meget alt efter, hvilket niveau man er på, men der er sjældent mere end max 12 deltagere i klassen.

Er der nogle sociale arrangementer på skolen?

Svar: Alle skolerne har forskellige sociale arrangementer og ekskursioner, som man kan tilmelde sig og betale for efter ankomst til skolen.

Hvordan er værtsfamilierne udvalgt?

Svar: Skolerne har en person udpeget til at besøge og godkende hvilke familier, de samarbejder med, og der stilles en lang række krav til, hvilke kriterier der skal opfyldes for at blive anerkendt som værtsfamilie.

Er der mulighed for en anden form for indlogering?

Svar: Der kan oftest vælges enten kollegium, lejlighed eller hotel som alternativ til indlogering hos en lokal værtsfamilie. Det er også muligt blot at booke kurset genenm os og selv finde indlogering.

Hvor lang afstand kan jeg regne med mellem skole og indlogering?

Svar: Det varierer meget fra skole til skole, men som hovedregel kan man sige, at i storbyer som f.eks. London og New York kan rejsetiden være helt op til omkring en time, hvorimod i mindre byer kan det være i gå-afstand eller en mindre rejse med offentlig transport, der er tale om. I alle tilfælde prøver skolerne altid at placere deres elever så tæt på skolen som muligt.

Hvornår skal betaling finde sted?

Svar: Betaling af depositum skal finde sted samtidig med tilmeldingen, og restbeløbet betales omkring 8 uger før afrejse - eller ved sen tilmelding umiddelbart efter bekræftelse af opholdet.

Kan jeg få hjælp under mit ophold på skolen?

Svar: Skolens personale er alle villige til at hjælpe, hvor der er brug for det, men i tilfælde hvor der evt. kan være sproglige problemer, er man meget velkommen til at kontakte Eurostudy's personale.

Hvad menes der med et rejsebevis?

Svar: Vi sender dig et "Rejsebevis" som noget af det sidste inden din afrejse. Det er et bevis med alle dine samlede oplysninger. Her vil også være vigtige dokumenter vedhæftet, som du behøver på din rejse.

50+ sprogrejser

Hvad er forskellen på en 50+ sprogrejse og en almindelig voksen-sprogrejse?

Svar: 50+ programmerne er i de fleste tilfælde fastlagte "pakkeprogrammer" med specifikke datoer, hvor både sprogkursus, indlogering og aktivitetsprogram er inkluderet. Nogle steder kan man dog vælge mellem forskellige former for indlogering. Du er sammen med en gruppe af deltagere (alle over 50) i hele rejseperioden og deltager i både undervisning og aktivitetsprogram sammen med denne gruppe. I nogle tilfælde vil der også være yngre elever til undervisningen (afhænger af ens niveau), men aktivitetsprogrammet er altid kun for dem over 50.

På de almindelige voksenprogrammer er aldersgruppen mere varieret (alle aldre over 16/17/18 år), der vil ofte være flere kombinationsmuligheder hvad angår kursustypen, sprogniveauerne er mere blandede (alle bliver testet og placeret på hold med passende niveau), og der er ikke inkluderet aktiviteter (disse kan tilkøbes efter ankomst).

Hvad er det sproglige niveau på disse rejser?

Svar: Det sproglige niveau varierer, men er ofte lidt lavere på 50+ programmerne end på de almindelige voksenkurser. Dog bliver alle deltagere stadig sprogtestet på førstedagen og herudfra placeret på et hold med et passende niveau. Også deltagere med meget lavt niveau eller begyndere kan være med på disse kurser.

Hvilke aktiviteter og ekskursioner er med i prisen?

Svar: Vi kender kun sjældent det specifikke aktivitetsprogram, før et par uger før afrejse (og i nogle tilfælde udleveres dette først ved ankomst). Generelt vil der dog være aktiviteter af den ene eller anden art dagligt og 1-3 hel- eller halvdagsekskursioner pr. uge. Alle aktiviteter og ekskursioner er tilrettelagt specifikt til 50+'ere, og du vil kun være sammen med jævnaldrende på aktivitetsprogrammet. Det kan fx være ture til lokale seværdigheder, fælles madlavning, vinsmagning, oplæg om kunst og kultur, og meget mere.

Er der transferservice inkluderet i prisen?

Svar: Transferservice fra/til lufthavnen ved ankomst og afrejse kan tilkøbes ved tilmelding til rejsen. Dvs. at du bliver hentet i lufthavnen ved din ankomst og kørt direkte til dit logi, og du bliver kørt fra dit logi til lufthavnen ved din afrejse. Du vælger selv om du ønsker transfer-service fra og/eller til lufthavnen (vælges på prisberegneren/tilmeldingen), således at du har muligheden for at spare dette gebyr, hvis du selv vil tage offentlig transport til/fra skolen.

​Praktik/frivilligt arbejde

​Hvor lang tid skal jeg som minimum være af sted for at komme i praktik?

Svar: Dette krav er forskelligt fra sprogskole til sprogskole, men ofte kræves det, at man tager minimum 8 ugers sprogkursus, og efterfølgende 12 ugers praktik.

Kan jeg selv bestemme hvilket felt jeg vil arbejde inden for?

Svar: Ikke helt, men du kan ønske at komme i praktik inden for et bestemt felt og sprogskolen vil derefter gøre sit bedste for at opfylde dette.

Sørger Eurostudy både for sprogkurset og praktikpladsen/det frivillige arbejde?

Svar: Ja, det gør vi. Vi skræddersyer et specifikt program til dig, hvor både kursus, praktik og ophold er designet bestemt til dig. Når du beslutter dig for at tilmelde dig programmet vil vi bede dig om at udfærdige et CV på engelsk, som vi videresender til sprogskolen. Derefter er det sprogskolen som finder et praktikophold der matcher dine ønsker.

Hvor god til sproget skal jeg være på forhånd?

Svar: Når du starter i praktik skal du have et forholdsvis godt kendskab til sproget på forhånd. Hvis du allerede ved at du er på et lavere eller middelniveau i sproget, så sørg for at få et grundigt kendskab under kursusdelen, så du derefter er klar til at komme ud i arbejde.

Adresse

Axeltorv 6, 1. 

​DK-1609 København V​

Kontakt info